Czy brak lub nadmiar seksu mogą wpłynąć na zdrowie fizyczne ?
MySex

Czy brak lub nadmiar seksu mogą wpłynąć na zdrowie fizyczne ?

Aktywność seksualna oraz częstotliwość jej podejmowania należy do złożonych aspektów seksualności każdego człowieka. Intensywność i potrzeba podejmowania aktywności seksualnej jest kwestią indywidualną oraz zmienną w czasie: w krótkim okresie jakim jest jeden miesiąc (np. u kobiet w zależności od dnia cyklu miesiączkowego, dystraktorów, stresu) oraz w wieloletniej perspektywie (np. w związku ze zmianami hormonalnymi fizjologicznie obecnymi podczas procesu starzenia).

My-V My-V · 5 lipca 2022

Istnieje wiele powodów, dla których ludzie decydują się na uprawianie seksu. Obejmują one między innymi: odczuwanie przyjemności, sprawianie przyjemności innym, pogłębienie intymności, łagodzenie stresu… Mamy jednak wiele innych sposobów na zaspokojenie tych potrzeb… bez uprawiania seksu.

Prawdopodobnie jeśli Twój poziom aktywności seksualnej (wysoki lub niski) nie powoduje u Ciebie złego samopoczucia, nie wywołuje obniżonej jakości życia oraz nie generuje problemów w innych obszarach życia to nie powinnaś/powinieneś się tym przejmować, ani na siłę na niego wpływać. Jeśli jednak z jakichkolwiek względów jesteś zaniepokojona/ zaniepokojony swoimi potrzebami seksualnymi zawsze warto skonsultować się z wykwalifikowanym psychologiem lub seksuologiem i poszukać pomocy.

W tym artykule omówię kwestie wpływu braku i ewentualnego nadmiaru podejmowania aktywności seksualnej na ogólnie pojęte zdrowie.

BRAK SEKSU

Jeśli seks nie należy do Twoich ulubionych czynności pamiętaj, że nie musisz tego robić. Wbrew popularnym opiniom Twoje narządy płciowe się nie „zepsują” ani nie „zestarzeją” tylko dlatego, że nie uprawiasz seksu. Co najważniejsze, niezależnie od tego, czy dana osoba angażuje się w aktywność seksualną, czy nie, należy to uszanować.

Okres dojrzewania należy do momentu, w którym kształtuje się nasza seksualna tożsamość. Niektóre nastolatki odkrywają, że nie interesują się seksem, mogą też odczuwać pociąg seksualny, w inny sposób niż ich rówieśnicy. Bardzo ważne jest, aby młode osoby zrozumiały, że jest to całkowicie normalne.

Wpływ braku aktywności seksualnej na ciało:

Kiedy ktoś nie uprawia seksu przez miesiące lub lata, prawdopodobnie nie zauważy żadnych negatywnych fizycznych skutków ubocznych dla swojego zdrowia.

Wpływ braku aktywności seksualnej na zdrowie psychiczne:

Istnieje powszechne przekonanie, że regularny seks jest ważnym elementem dobrego samopoczucia danej osoby i chociaż dla części osób jest to prawdą to stwierdzenie nie dotyczy wszystkich

Jeśli abstynencja seksualna nie wynika z naszego wyboru, niektóre osoby mogą odczuwać jej negatywny wpływ na swoje zdrowie psychiczne. Na przykład brak seksu w związku może sprawić, że osoba poczuje się w nim niepewnie i niekomfortowo.

Dla innych powstrzymywanie się od seksu jest ważne dla zachowania zdrowia psychicznego. Ludzie mogą powstrzymywać się od seksu z wielu powodów, na przykład dlatego, że mają niski popęd seksualny, są aseksualni lub po prostu nie są w momencie życia, w którym chcą uprawiać seks.

Potencjalne korzyści z powstrzymywania się od seksu, w zależności od osoby i jej sytuacji, obejmują:

  • brak ryzyka infekcji przenoszonych drogą płciową (STI)
  • poświęcenie czasu na przepracowanie negatywnych uczuć związanych z seksem
  • życie w sposób zgodny z własnymi przekonaniami religijnymi

NADMIAR SEKSU

Postawmy sprawę jasno: koncepcja „zbyt dużej ilości” seksu jest zwykle używana aby zawstydzać ludzi faktem, że są istotami seksualnymi i realizują swoje potrzeby

Mimo to częstotliwość podejmowania aktywności seksualnej może przeszkadzać w prowadzeniu pełnego, zdrowego życia. Punkt odcięcia różni się w zależności od osoby- to znaczy nie ma jednej określonej liczby stosunków tygodniowo, która mówiłaby „tu mamy problem”. Są natomiast pewne przesłanki które mogą nas naprowadzić na to czy aktywność seksualna w naszym życiu stanowi problem, czy też nie. Dlatego zamiast pytać: „O ile więcej (lub mniej) seksu uprawiam niż przeciętna osoba?” zapytaj: „Jak się czuję w związku z ilością (i jakością) seksu, który uprawiam?”.

Istnieje wiele całkowicie normalnych powodów, dla których możesz uprawiać dużo seksu. Na przykład

– masz wysoki popęd seksualny

– w ten sposób okazujesz sobie lub swojemu partnerowi(om) miłość

– pomaga Ci złagodzić stres

– próbujesz zajść w ciążę

Ale możliwe jest również, że używać seksu jako formy ucieczki. Jeśli używasz go, aby uniknąć trudnej rozmowy, faktu, że właśnie zostałeś zwolniona/ zwolniony lub finansowych nieszczęść to prawdopodobnie używasz seksu jako mechanizmu radzenia sobie z problemami.

Nadmiar aktywności seksualnej i jej wpływ na ciało.

Warto sprawdzić fizyczne skutki uboczne, o jakich daje Ci znać Twoje ciało.

Podczas gdy uprawianie nawet bardzo dużej ilości seksu samo w sobie nie spowoduje długotrwałych szkód, to ​​istnieją pewne fizyczne objawy, które mogą oznaczać, że twoje ciało sugeruje Ci o nadmiarze podejmowanej aktywności seksualnej.

Mogą to być takie objawy jak:

  • otarcia
  • bolesność
  • stan zapalny lub obrzęk
  • ból podczas stosunku
  • zakażenia dróg moczowych

A jeśli uprawiasz seks zamiast zjeść, nie nawadniasz się odpowiednio, lub decydujesz się na seks zamiast snu, możesz również doświadczyć:

  • skurczy
  • napadów głodu
  • zawrotów i bólów głowy

Ostatecznie to, co uważa się za „zbyt dużo seksu”, sprowadza się do twoich indywidualnych potrzeb, pragnień, obowiązków i ciała.

Niezależnie od tego, czy seks odbywa się z partnerem, czy z samym Tobą, jeśli czujesz, że jest go za dużo, ważne jest, abyś zastanowiła/ zastanowił się, skąd pochodzi to uczucie i podjęła/ podjął kroki, aby powrócić do częstotliwości, z którą czujesz się komfortowo.

MySex

Najnowsze