Biznesplan to dokument, w którym rozpiszesz krok po kroku funkcjonowanie twojej firmy. Przedstawisz w nim swoje produkty lub usługi, które będziesz sprzedawała i świadczyła, określisz cele krótko i długoterminowe, przeprowadzisz analizę rynku pod kątem twojego klienta docelowego oraz konkurencji, a także określisz budżet miesięczny i roczny swojej działalności. Taki rzetelnie sporządzony biznesplan pozwoli ci na uporządkowanie wszystkich pomysłów, celów i metod ich osiągnięcia oraz pozwoli ci ostatecznie stwierdzić, czy założenie własnej firmy będzie opłacalne, czy też nie. Dodatkowo biznesplan jest niezbędny, jeśli starasz się o dotacje unijne lub dofinansowanie z Urzędu Pracy na otworzenie własnej działalności gospodarczej.
1. Streszczenie biznesplanu
Powinno być napisane na samym końcu, ponieważ powinno zawierać najważniejsze informacje dotyczące funkcjonowania twojej firmy. Streszczenie biznesplanu powinno mieć 1-3 strony A4 i formę zachęcającą do dalszego czytania. To tu określisz nazwę swojej firmy, główne założenia i strategie rozwoju, opis produktów lub usług, całościowy budżet uwzględniający wydatki i zysku, a w przypadku dotacji plan wykorzystania środków, które uzyskasz z dofinansowania.
2. Charakterystyka firmy
Biznesplan wymaga od ciebie określenia podstawowych informacji na temat twojej firmy są m.in.:
3. Charakterystyka produktu/usługi
To bardzo istotny punkt twojego biznesplanu. W nim określisz najważniejsze zalety swoich produktów lub usług oraz przewagę, jaką mają nad konkurencją, czyli to, co wyróżnia go wśród innych i pozwoli ci na nich zarabiać. Charakterystyka produktu bądź usługi dotyczy głównie:
Ceny:
Dystrybucji:
Biznesplan nie może obejść się bez opisu tego, w jaki sposób firma będzie zarządzana. Przez kogo i kto będzie w niej pracował. Tutaj przede wszystkim powinnaś przedstawić swoje wykształcenie, doświadczenie i kompetencje do prowadzenia działalności w wybranym przez siebie obszarze oraz informacje o pracownikach o ile będziesz ich zatrudniała. Dodatkowo ten punkt biznesplanu powinien zawierać informacje odnośnie struktury organizacji w firmie, sposobach komunikacji, usługach doradczy, z których będziesz korzystała (np.: księgowość, firmy BHP, firmy szkoleniowe itp.). Tu przedstawisz informację o formie zatrudnienia pracowników, wysokości ich płacy czy systemach premii.
Ta część biznesplanu powinna zawierać szczegółową analizę rynku, w którym przyjdzie ci funkcjonować oraz analizę konkurencji, z którą będziesz musiała konkurować, dlatego też bardzo ważne jest, abyś określiła:
Biznesplan wymaga rozpisania przez ciebie rzetelnej strategii marketingowej. Będzie przedstawiała, w jaki sposób i komu będziesz sprzedawała swoje produkty lub świadczyła usługi. Najważniejsze pytania będą dotyczyły sposobów promocji i reklamy, ale również kanałów dystrybucji. Nie zapomnij o metodach marketingowych, które pozwolą dotrzeć ci do jak największego grona klientów.
To jeden najważniejszych punktów każdego biznesplanu. To tu określisz planowane przychody i koszty swojej firmy, zawrzesz plan jej dalszego rozwoju oraz opiszesz optymistyczne i pesymistyczne możliwości jej rozwoju. Dzięki temu ty sama będziesz mogła określić, czy otwarcie biznesu ma w ogóle sens, a twoi inwestorzy będą mogli zdecydować, czy chcą inwestować w twoją firmę. Dlatego twój biznesplan powinien odpowiadać na pytania:
Każdy biznesplan posiada swoje zakończenie, jakim jest harmonogram. W nim określisz ramy czasowe, w których chcesz osiągnąć wszystkie założenia i cele biznesowe swojego przedsięwzięcia. W tym punkcie obowiązkowo powinnaś zawrzeć: