wy(CEŃ)się - wycena swoich usług w biznesie

wy(CEŃ)się – wycena swoich usług w biznesie

Opublikowane w kategorii

Usłyszałam kiedyś ciekawą anegdotę. Kobieta, która aspiruje na dane stanowisko pracy, złoży tam CV tylko w przypadku, gdy będzie pewna na 100%, że spełnia wszystkie wymagania. Mężczyzna na to samo stanowisko złoży swoje podanie nawet, gdy jest pewien tylko 40% wymaganych tam umiejętności. Podobnie jest niestety z wyceną usług w biznesie. Wycena usług nie jest tak łatwa jak może się wydawać.

Największe błędy w wycenie swoich biznesowych działań

Jeżeli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę w danej dziedzinie, może ci się wydawać, że musisz cenić się odpowiednio nisko, by w ogóle ktoś rozpoczął z tobą współpracę. Być może to atut, dzięki któremu zdobędziesz pierwszych klientów, ale tym samym robisz trzy rzeczy źle. Po pierwsze, zaniżasz wartość swojej realnej pracy, którą to w długofalowym działaniu trudno będzie podnieść do satysfakcjonującej kwoty. Po drugie, słabe wyniki finansowe sprawią, że poczujesz się zwyczajnie źle. Nie będziesz miała również motywacji ani środków pieniężnych na dalszy rozwój firmy. Po trzecie, skupiając się na niskich cenach, zaczniesz oferować coraz niższą jakość swoich usług. Dlatego też, już na samym początku, bądź ze sobą szczera. Popatrz na siebie nie hiper optymistycznie, ale też bez przesadnego pesymizmu. Spójrz na całą sprawę realnie.

Jeżeli jesteś już jakiś czas na rynku, mocno siedzisz w branży i masz za sobą złe doświadczenia w kwestii wyceny, zastanów się, co tak naprawdę jest tu największym problemem. Być może wpadłaś w spiralę ustalania za niskich cen, co sugeruje niską jakość wykonania. Czasem również to sam rynek narzuca pewne sztywne kwoty, ponad które ciężko się wybić. I które potencjalny klient nie będzie akceptował. Postaw więc na swoje mocne strony. Na atuty, które wybijają cię ponad przeciętność. A może problem stoi zupełnie w innym miejscu? Przyjrzyj się na chłodno twoim biznesowym działaniom.

Usiądź z ołówkiem i kartką

Zrób sobie herbaty. Zadbaj o spokój. I pozwól sobie na chwilę szczerości. O wiele łatwiej jest bowiem wycenić wytworzenie konkretnego towaru. A co, jeżeli wyceniasz swoją pracę? Na początek, wypisz wszystkie twoje atuty, dzięki którym oferujesz dany produkt czy usługę. To twoja wiedza, doświadczenie i przebyte kursy i szkolenia. Będą to również rekomendacje zadowolonych klientów. Otrzymujesz coś, co jest podstawą do następnego działania.

Kolejny krok, to podliczenie czasu, jaki zajmuje ci wykonanie danego projektu czy usługi. Bądź ze sobą szczera. Nikt nie pracuje non stop przez 8 godzin. Bez względu na to, czy jesteś fryzjerką, czy copywriterką albo też malarką, musisz mieć czas na tzw., „przewietrzenie głowy”. Odpoczynek od ciągłego myślenia o pracy. Dzięki niemu jesteś o wiele bardziej kreatywna. Jeżeli już to podliczyłaś, to czas na wycenę.

Najlepsza rada? Nie patrz na konkurencję, ale na jakość jaką oferujesz.

Najgorszym, co można zrobić, jest porównywanie siebie do innych w twojej branży. Jeżeli jesteś graficzką, pracującą na konkretnych programach graficznych, nie możesz porównywać się z rozbudowaną agencją reklamową, która zwyczajnie będzie miała o wiele bardziej rozbudowany wachlarz narzędzi. Jednak nikt nie zabierze ci jednego – kreatywności i najwyższej jakości usług.

Nawet najlepsze programy czy edytory tekstów nie prześcigną cię w jakości i innowacyjnym podejściu do tematu i oferowanych produktów czy usługi. Na wysoką jakość składają się również tak pozornie nieistotne kwestie jak terminowość wykonania danej usługi czy najwyższa jakość. Nie ma nic gorszego, niż nieterminowa współpraca i niedotrzymanie wszystkich warunków umowy. Atutem jest tu również coś tak prozaicznego jak kultura osobista i wzajemne poszanowanie własnego czasu i pracy. To są niuanse, które w ogólnym rozrachunku sprawiają, że klient decyduje się na współpracę z taką, a nie inną firmą czy osobą.

Kobiety, często przez zaniżane poczucie własnej wartości, mają tendencję do zaniżania cen swojej pracy. Bądź więc tą, która wybije się z tych utartych schematów, oceniając realnie wartość swojej pracy czy usługi. I dodaj jeszcze z 10% wartości. Na wszelki wypadek.

Dołącz do nas na Facebooku!
Przeczytaj więcej z tematyki zawodowej!

Źródło: J Lubacha-Sember, Główne nurty i kierunki badań nad przedsiębiorczością kobiet. M Kacperska Gospodarka to kobieta. Kobiety w życiu gospodarczym Polski

Polecane

Zapach osobowości — perfumy stworzone na podstawie algorytmu

Zapach osobowości — perfumy stworzone na podstawie algorytmu

Perfumy w naszym życiu stanowią nie tylko istotny element higieny…

Zuzanna Kilcz 29 maja, 2021
Biznesplan Jak go napisać; biznesplan

Biznesplan? Jak go napisać?

Jeśli postanowiłaś otworzyć swój biznes, bo jest to spełnienie twoich…

Alicja Kryszka 26 maja, 2021
Urban Jungle — czyli doniczkowy zawrót głowy

Urban Jungle — czyli doniczkowy zawrót głowy

Urban Jungle, czyli miejska dżungla, to niezwykle modny w ostatnich…

Zuzanna Kilcz 25 maja, 2021
Rozwód — jak zmienia postrzeganie na inną osobę

Rozwód — jak zmienia postrzeganie na inną osobę?

Rozwód to niewątpliwie bardzo silne i negatywne przeżycie dla obu…

Julia Ignat 25 maja, 2021
9. Czy zdrada przez Internet to też zdrada

Czy zdrada przez Internet to też zdrada?

Żyjemy w czasach, gdy dostęp do portali społecznościowych i innych…

Sylwia Nadomska 24 maja, 2021
Różnice między pokoleniami X,Y,Z

Różnice między pokoleniami X,Y,Z

Coraz częściej słyszymy dyskusje na temat różnic pomiędzy poszczególnymi pokoleniami. Różnią…

Martyna Janusik 24 maja, 2021
Jak rozwinąć swoją firmę po lockdownie

Jak rozwinąć swoją firmę po lockdownie?

Pandemia Covid 19 wyrządziła liczne szkody w wielu sektorach gospodarki….

Sylwia Nadomska 24 maja, 2021
Buty ślubne polskich marek nie za miliony

Najpiękniejsze buty ślubne polskich marek

Ślub to jedno z najważniejszych wydarzeń w życiu każdej kobiety,…

Sylwia Nadomska 22 maja, 2021
Sprawdź również
Sprawdź również