komunikacja w zespole dlaczego jest taka ważna

Komunikacja w zespole – dlaczego jest taka ważna?

Opublikowane w kategorii

Jak wiadomo, każdy z nas spędza w pracy większość swojego dnia. Nasze codzienne obowiązki często polegają na współpracy z innymi członkami zespołu czy rozmowie z klientem. Pewnie wiele z nas potrafi wymienić choć jedną sytuację, kiedy doszło do zgrzytów, niezrozumienia czy niedoinformowania. Czułaś się jak we mgle, nie wiedziałaś czego się od Ciebie oczekuje i jakie obowiązki mają Twoi koledzy z zespołu? Wiadomo, to nic przyjemnego, dlatego atmosfera w firmie oraz komunikacja w zespole mają ogromny wpływ na codzienne samopoczucie i komfort psychiczny.

Dlaczego jest taka ważna?

Zapewne nieraz szukając wymarzonej pracy natknęłaś się na wymaganą umiejętność komunikacji. Nie jest w tym nic dziwnego, gdyż cecha ta jest jedną z bardziej uniwersalnych i opłacalnych na rynku ze względu na to, że bezpośrednio wpływa na sukces grupy. Dobrze rozwinięta komunikacja w zespole daje poczucie spokoju psychicznego, zwiększa efektywność i chęć pracy, kształtuje poglądy oraz umacnia więzi. Często mówi się o pozytywnych relacjach w pracy jako jednym z istotniejszych aspektów prowadzenia firmy, co nieraz spotyka się z krytyką. Jest to dosyć optymistyczne podejście do biznesu, jednak jest ona w stanie odnieść wiele korzyści, kiedy zachowuje się  postawy sprzyjające rozwojowi relacji.

Efektywna komunikacja

Warto pamiętać, że konieczność komunikacji nie oznacza, że mamy gadać o byle czym. Ploteczki są fajne na przerwie, jednak to co ma faktyczny wpływ na jakość pracy to skutecznie przekazywane informacje. Muszą być one kompletne oraz zrozumiałe dla każdego. Istotne w zespole jest także przekazywanie wiedzy z danej dziedziny. Dzielenie się doświadczeniami, osiągniętymi sukcesami, porażkami, life-hackami nie tylko zacieśni więzi, ale także pozwoli uniknąć popełniania tych samych błędów przez kolejne osoby w teamie. Ważne jednak przy tym, by nie narzucać swojej opinii, gdyż nowo opracowane rozwiązania mogą być jeszcze skuteczniejsze i prostsze. Sztuka jednak nie leży tylko w rękach rozmówcy- aktywny słuchacz także ma wpływ na przekaz wiadomości. Potakuj, prezentuj swoje zaciekawienie, nawiązuj kontakt wzrokowy i nie bój się zadawać pytań gdy czegoś nie rozumiesz. Tylko wspólne zaangażowanie rozmówcy i nadawcy są kluczem do skutecznej komunikacji.

Wskazówki dla przełożonego

Szwankująca komunikacja w zespole wcale nie musi być zamierzona. Nawet gdy pracownicy są świadomi wpływu poprawnej komunikacji na codzienne funkcjonowanie, to niekoniecznie potem teoria koreluje z praktyką. Właśnie dlatego warto, aby przełożony był niejako przewodnikiem w drodze do prowadzenia dialogu.  Dobrą metodą na systematyczną wymianę informacji są codzienne krótkie spotkania mające na celu podsumowanie postępów wykonywanej pracy, zaplanowanie dalszych strategii, wymienienie się cennymi radami i konfrontowanie perspektyw. Do płynnej komunikacji na odległość z pewnością dobrze posłużą dostępne komunikatory, a także platformy meetingowe typu Zoom.

Partnerskie relacje

Często na atmosferę w firmie najbardziej wpływa jej właściciel, dążący do pozycji lidera. Niestety przy zbyt mocnym utożsamianiu się z tą rolą niekiedy da się zauważyć u niego efekt przerostu ego, co znacznie oddala od możliwości zyskania szacunku pracowników. Jednostronna komunikacja, w której każda decyzja jest ostateczna, a pracownicy mają jedynie wykonywać polecenia prowadzi donikąd – nie tylko nadmiernie eksponuje hierarchię w firmie, ale też ogranicza kreatywność pracowników. Warto zachęcać do wyrażania swojej opinii, dyskutowania. Łatwo wtedy o burzę mózgów, z której mogą wyniknąć ciekawsze rozwiązania, niesztampowe pomysły. Od wydawania oficjalnych poleceń lepiej sprawdzi się dialog na zasadach partnerskich. Zwiększy to zaangażowanie, kreatywność oraz satysfakcję, a pozwoli uniknąć konfliktów i niedopowiedzeń.

Więcej pochwał niż krytyki!

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez menedżerów zarządzających zespołem jest również brak pochwał w stosunku do dużej liczby krytyki. Każdy z nas lubi być chwalony w życiu codziennym za dobrze wykonywane zadania – smaczny obiad, dokładne posprzątanie mieszkania – czujemy się wtedy docenieni i bardziej zmotywowani do dalszych działań. To samo tyczy się pracowników, dlatego ważne jest, by nie zapominać o tym ważnym aspekcie komunikacji.

Pamiętaj, że niezależnie jakie stanowisko masz w firmie, twój sposób komunikacji ma wpływ na atmosferę w biurze. Nie lekceważ mocy skutecznej komunikacji, bo nie bez powodu nazywana jest ona kluczem do sukcesu!

Zobacz więcej postów!
Dołącz do nas na facebooku!

Polecane

Wagina, pochwa, srom - dlaczego wciąż są tematem tabu

Wagina, pochwa, srom – dlaczego wciąż są tematem tabu?

Są takie słowa w języku polskim, które nie do końca…

Sylwia Nadomska 17 sierpnia, 2021
Edging

Edging – sposób na przedłużanie przyjemności seksualnej

Zapewne czytałaś chociaż raz w życiu romans erotyczny. Taki, gdzie…

Julia Ignat 4 sierpnia, 2021
Wagina - czego o niej nie wiesz, a powinnaś

Wagina – czego o niej nie wiesz, a powinnaś

Kobiece ciało jest niesamowite. Ma niezwykłą siłę i moc, by…

Martyna Janusik 17 lipca, 2021
Łechtaczka

Jej wysokość łechtaczka!

Czy wiesz, jakie jest jedno z najpopularniejszych zadań, jakie radzi…

Justyna Kos 11 lipca, 2021

Niebezpieczne gadżety erotyczne. Na co zwrócić uwagę?

Gadżety erotyczne to ciekawy sposób na ożywienie seksu po wielu…

Martyna Janusik 7 lipca, 2021

Gdzie na wakacje w Polsce?

Czy warto spędzić wczasy w Polsce? Oczywiście, że tak. Mamy…

Kamila Mańkowska 24 czerwca, 2021
seks po ciąży

Seks po ciąży – jak wygląda?

Częstym warunkiem, jaki muszą spełnić przyszli tatusiowie by być obecnymi…

Justyna Kos 18 czerwca, 2021
kulki gejszy

Czym są kulki gejszy i jak ich używać?

Wciąż mówi się o nich zdecydowanie za mało. O ich…

Kamila Mańkowska 17 czerwca, 2021
Sprawdź również
Sprawdź również