komunikacja w zespole dlaczego jest taka ważna

Komunikacja w zespole – dlaczego jest taka ważna?

Opublikowane w kategorii

Jak wiadomo, każdy z nas spędza w pracy większość swojego dnia. Nasze codzienne obowiązki często polegają na współpracy z innymi członkami zespołu czy rozmowie z klientem. Pewnie wiele z nas potrafi wymienić choć jedną sytuację, kiedy doszło do zgrzytów, niezrozumienia czy niedoinformowania. Czułaś się jak we mgle, nie wiedziałaś czego się od Ciebie oczekuje i jakie obowiązki mają Twoi koledzy z zespołu? Wiadomo, to nic przyjemnego, dlatego atmosfera w firmie oraz komunikacja w zespole mają ogromny wpływ na codzienne samopoczucie i komfort psychiczny.

Dlaczego jest taka ważna?

Zapewne nieraz szukając wymarzonej pracy natknęłaś się na wymaganą umiejętność komunikacji. Nie jest w tym nic dziwnego, gdyż cecha ta jest jedną z bardziej uniwersalnych i opłacalnych na rynku ze względu na to, że bezpośrednio wpływa na sukces grupy. Dobrze rozwinięta komunikacja w zespole daje poczucie spokoju psychicznego, zwiększa efektywność i chęć pracy, kształtuje poglądy oraz umacnia więzi. Często mówi się o pozytywnych relacjach w pracy jako jednym z istotniejszych aspektów prowadzenia firmy, co nieraz spotyka się z krytyką. Jest to dosyć optymistyczne podejście do biznesu, jednak jest ona w stanie odnieść wiele korzyści, kiedy zachowuje się  postawy sprzyjające rozwojowi relacji.

Efektywna komunikacja

Warto pamiętać, że konieczność komunikacji nie oznacza, że mamy gadać o byle czym. Ploteczki są fajne na przerwie, jednak to co ma faktyczny wpływ na jakość pracy to skutecznie przekazywane informacje. Muszą być one kompletne oraz zrozumiałe dla każdego. Istotne w zespole jest także przekazywanie wiedzy z danej dziedziny. Dzielenie się doświadczeniami, osiągniętymi sukcesami, porażkami, life-hackami nie tylko zacieśni więzi, ale także pozwoli uniknąć popełniania tych samych błędów przez kolejne osoby w teamie. Ważne jednak przy tym, by nie narzucać swojej opinii, gdyż nowo opracowane rozwiązania mogą być jeszcze skuteczniejsze i prostsze. Sztuka jednak nie leży tylko w rękach rozmówcy- aktywny słuchacz także ma wpływ na przekaz wiadomości. Potakuj, prezentuj swoje zaciekawienie, nawiązuj kontakt wzrokowy i nie bój się zadawać pytań gdy czegoś nie rozumiesz. Tylko wspólne zaangażowanie rozmówcy i nadawcy są kluczem do skutecznej komunikacji.

Wskazówki dla przełożonego

Szwankująca komunikacja w zespole wcale nie musi być zamierzona. Nawet gdy pracownicy są świadomi wpływu poprawnej komunikacji na codzienne funkcjonowanie, to niekoniecznie potem teoria koreluje z praktyką. Właśnie dlatego warto, aby przełożony był niejako przewodnikiem w drodze do prowadzenia dialogu.  Dobrą metodą na systematyczną wymianę informacji są codzienne krótkie spotkania mające na celu podsumowanie postępów wykonywanej pracy, zaplanowanie dalszych strategii, wymienienie się cennymi radami i konfrontowanie perspektyw. Do płynnej komunikacji na odległość z pewnością dobrze posłużą dostępne komunikatory, a także platformy meetingowe typu Zoom.

Partnerskie relacje

Często na atmosferę w firmie najbardziej wpływa jej właściciel, dążący do pozycji lidera. Niestety przy zbyt mocnym utożsamianiu się z tą rolą niekiedy da się zauważyć u niego efekt przerostu ego, co znacznie oddala od możliwości zyskania szacunku pracowników. Jednostronna komunikacja, w której każda decyzja jest ostateczna, a pracownicy mają jedynie wykonywać polecenia prowadzi donikąd – nie tylko nadmiernie eksponuje hierarchię w firmie, ale też ogranicza kreatywność pracowników. Warto zachęcać do wyrażania swojej opinii, dyskutowania. Łatwo wtedy o burzę mózgów, z której mogą wyniknąć ciekawsze rozwiązania, niesztampowe pomysły. Od wydawania oficjalnych poleceń lepiej sprawdzi się dialog na zasadach partnerskich. Zwiększy to zaangażowanie, kreatywność oraz satysfakcję, a pozwoli uniknąć konfliktów i niedopowiedzeń.

Więcej pochwał niż krytyki!

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez menedżerów zarządzających zespołem jest również brak pochwał w stosunku do dużej liczby krytyki. Każdy z nas lubi być chwalony w życiu codziennym za dobrze wykonywane zadania – smaczny obiad, dokładne posprzątanie mieszkania – czujemy się wtedy docenieni i bardziej zmotywowani do dalszych działań. To samo tyczy się pracowników, dlatego ważne jest, by nie zapominać o tym ważnym aspekcie komunikacji.

Pamiętaj, że niezależnie jakie stanowisko masz w firmie, twój sposób komunikacji ma wpływ na atmosferę w biurze. Nie lekceważ mocy skutecznej komunikacji, bo nie bez powodu nazywana jest ona kluczem do sukcesu!

Zobacz więcej postów!
Dołącz do nas na facebooku!

Polecane

Własny kanał na youtube

Własny kanał na youtube – jeszcze hobby, czy już praca?

Czołowi polscy Youtuberzy potrafią zarabiać po kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie….

Aleksandra Szczęsna 10 kwietnia, 2021
przyjęcie urodzinowe jak z Instagrama

Jak zorganizować przyjęcie urodzinowe jak z Instagrama?

Instagram to prawdziwa kopalnia inspiracji. Wpisując w wyszukiwarkę odpowiednie hashtagi,…

Justyna Kos 10 kwietnia, 2021
Orgazm pochwowy

Orgazm łechtaczkowy a orgazm pochwowy

Dawno temu, guru psychoanalizy, Zygmunt Freud określił, że kobieta ma…

Kinga Wolska 5 kwietnia, 2021
Tarczyca - to ona Tobą rządzi

Tarczyca – to ona Tobą rządzi

Czy wiesz, że choroby związane z tarczycą nierzadko obniżają komfort…

Anna Markowska 3 kwietnia, 2021
kobiecy wytrysk

Wyższy poziom Twojej przyjemności

To, że mężczyźni mają wytrysk, wiedzą wszyscy. Ale kobiety? Niby…

Maria Przędolska 2 kwietnia, 2021

Mizoginia współcześnie – czym się objawia

Był nim Jan Jakub Rousseau, który twierdził, że kobiety są…

Nadia Kopeć 18 marca, 2021
Edging

Edging – sposób na przedłużanie przyjemności seksualnej

Zapewne czytałaś chociaż raz w życiu romans erotyczny. Taki, gdzie…

Maria Przędolska 18 marca, 2021
seks po ciąży

Seks po ciąży – jak wygląda?

Częstym warunkiem, jaki muszą spełnić przyszli tatusiowie by być obecnymi…

Justyna Kos 18 marca, 2021
Sprawdź również
Sprawdź również